Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Overige vragen

Algemene vragen

Hoe regel ik een tophulp (m/v) via jullie?

Je vindt een tophulp door het inschrijfformulier in te vullen en een aanvraag te doen. Vervolgens zoeken wij een geschikte tophulp voor jou.

Vinden jullie gegarandeerd een tophulp (m/v) voor mij?

De kans is klein dat wij geen tophulp voor je vinden. Wij hebben de grootste database van Nederland. Het kan zijn dat wij op het moment van de aanvraag geen tophulp hebben die aan jouw opgegeven eisen voldoet. Als dit het geval is, hoor je dit binnen elf werkdagen na het indienen van de aanvraag.

Wat als de tophulp (m/v) niet aan mijn wensen voldoet?

Wij zoeken een tophulp die past bij jouw aanvraag. Je kunt bij ons aangeven als je toch niet tevreden bent over de hulp. Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe kandidaat. Dit is inbegrepen bij het abonnement, dus je betaalt hier geen toeslag voor.

Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?

Wij zijn actief in heel Nederland, dus ook in jouw woonplaats.

Welke leeftijd heeft de tophulp (m/v)?

Onze tophulp zijn minimaal zestien jaar oud.

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Soms belanden e-mails per ongeluk bij de ongewenste e-mails of onder het kopje 'spam'. Als je een e-mail van ons verwacht, maar niet kunt vinden, kijk dan eerst daar. Als je de e-mail echt niet kunt vinden, neem dan contact met ons op.

Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een tophulp (m/v) met ervaring?

Een goede hulp is niet altijd een tophulp met ervaring. Als je met zekerheid gekoppeld wil worden aan een tophulp met ervaring, verwijzen wij je graag door naar www.tophulp.nl. Hier staan uitsluitend hulpen ingeschreven die al een tijdje schoonmaken.

Is de hulp altijd een vrouw?

Nee. Iedereen kan zich bij ons inschrijven en iedereen kan schoonmaken. Je krijgt dus niet per se een vrouwelijke hulp.

Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de tophulp (m/v) te vergroten?

Wij bieden al onze tophulps een training aan om de kwaliteit te verbeteren. De tophulps ontvangen hiervoor een certificaat. 

Financiële vragen

Hoe betaal ik mijn abonnement?

Je betaalt het abonnement via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder toestemming geld van jouw rekening afschrijven.

Ik heb nog geen tophulp (m/v), moet ik al maandelijks betalen?

Nee. Je betaalt pas als je van ons de gegevens van een tophulp hebt ontvangen. Op dat moment start jouw abonnement, inclusief garantie en een fonds voor schade.

Betaal ik aan jullie of aan de tophulp (m/v) zelf?

Je betaalt rechtstreeks aan de tophulp. Je betaalt de tophulp altijd een standaard uurtarief van € 16,75. Jouw hulp hoeft niets af te dragen aan ons. Maak met de tophulp afspraken over de uitbetaling van de gewerkte uren.

Betaal ik de tophulp (m/v) nog vakantiegeld?

Nee. Je betaalt de tophulp een uurtarief van € 16,75. Dit is inclusief 8% vakantiegeld. De tophulp heeft ieder jaar recht op 4 weken vakantie. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Wat kan ik voor het uurtarief van € 16,75 van mijn tophulp (m/v) verwachten?

Alle taken in en rondom het huis die de tophulp in jouw opdracht uitvoert, vallen onder het uurtarief. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van de boodschappen.

Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?

Je sluit het abonnement altijd af voor minimaal één jaar. Na dit jaar kun je het abonnement per maand opzeggen. Dit doe je in jouw persoonlijke account.

Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?

Het abonnement zorgt dat jij onbezorgd een tophulp in huis heeft:

  • Fonds bij schade veroorzaakt door de hulp;
  • Vervangende tophulp als de hulp stopt;
  • Account met online administratie.

Heeft de tophulp recht op een reiskostenvergoeding?

Wij doen ons best een tophulp te vinden die bij jou in de buurt woont. Je hoeft daarom geen reiskostenvergoeding aan de tophulp te betalen. Woont jouw tophulp verder weg? Ook dan hoef je geen reiskostenvergoeding te betalen. De tophulp beslist zelf of hij of zij wel of niet bij jou aan het werk wil. En de tophulp weet ook dat hij of zij geen aanspraak kan maken op een reiskostenvergoeding.

Procedurele vragen

Moet ik zelf voor schoonmaakmiddelen zorgen of neemt de tophulp (m/v) die mee?

Je moet zelf schoonmaakmiddelen regelen. Via ons kun je korting op kwalitatief goede schoonmaakmiddelen krijgen.

Hoe zit het met een contract tussen mij en mijn tophulp (m/v)?

Je hebt wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met de tophulp. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn over de inhoud van het werk, de uitbetaling van het loon, de werktijden enzovoort. Wij hebben een standaard contract. Je kunt dit contract downloaden zodra je een aanvraag hebt ingediend.

Wat moet ik doen als mijn tophulp (m/v) ziek is?

Is de tophulp ziek, dan kun je vragen of jouw hulp op een andere dag kan werken. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Je kunt contact met ons opnemen. Onze medewerkers nemen jouw klacht in behandeling en zoeken samen met jou naar een passende oplossing. Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht, dan kun je ons klachtenformulier invullen. Jouw klacht wordt door de directie nogmaals in behandeling genomen.

Wetgeving

Moet ik mijn tophulp (m/v) opgeven aan de Belastingdienst?

Als jouw tophulp maximaal drie dagen per week bij jou werkt, dan valt hij of zij onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden vallen onder deze regeling. Concreet houdt de regeling in dat jij als opdrachtgever geen loonbelasting en premies afdraagt als je maximaal drie dagen per week met dezelfde tophulp samenwerkt. De tophulp hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK en geen btw te heffen. 

Je moet jouw tophulp wel aanmelden bij de Belastingdienst als hij of zij vier of meer dagen per week bij jou werkt. In dit geval moet je ook zelf de salarisadministratie uitvoeren. Let er op dat jij jouw tophulp op tijd bij de Belastingdienst aanmeldt. Als je de salarisadministratie niet zelf kunt of wilt uitvoeren, dan kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen jou dan, indien gewenst, in contact brengen met een administratiekantoor.

Is mijn tophulp (m/v) aansprakelijk voor schade?

Nee. In ons abonnement is een fonds voor schade opgenomen. Je kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding. Als de schade niet gedekt wordt door jouw eigen verzekering of als je eigen risico moet betalen, kun je terugvallen op deze vergoeding.

Gaat de tophulp (m/v) als ZZP'er aan het werk?

Nee, jouw tophulp valt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. Voor werkgevers scheelt deze regeling een hoop administratieve verplichtingen. Er hoeft geen loonbelasting of premie meer betaald te worden.

Overige vragen

Is het ook mogelijk om jullie in te schakelen als er sprake is van zorgbehoefte?

Ja. Als je een Persoonsgebonden Budget (PGB) ontvangt, verwijzen wij je door naar www.pgb-huishoudelijkehulp.nl. Deze website richt zich speciaal op mensen die een PGB ontvangen. 

PGB is een bijdrage die je ontvangt als je wegens ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig hebt. Het is een alternatief voor reguliere zorg via een zorginstelling. Is er sprake van een zorgbehoefte, maar ontvang je geen Persoonsgebonden Budget? Neem dan contact op met jouw gemeente (WMO). Zij kunnen nagaan of je recht hebt op PGB.

Kan ik voor mijn bedrijf een tophulp (m/v) aanvragen?

Ja. Via Schoonmaakstervoorbedrijven.nl kun je een tophulp aanvragen voor jouw bedrijf. 

Ik ben op zoek naar een tophulp (m/v) tijdens mijn zwangerschap en na de bevalling. Kan dat?

Je kunt een tijdelijke tophulp regelen via Huishoudhulprondombevalling.nl.