Wilt u zich inschrijven voor een Tophulp, maar heeft u nog een brandende vraag? Wij hopen u hier verder te kunnen helpen. Mocht uw vraag hier niet tussen staan, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. 

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Overige vragen

Algemene vragen 

Is er gegarandeerd een Tophulp voor mij?

Bij Tophulp.nl beschikken wij over een zeer toereikende database. Als u zich bij ons inschrijft, kunt u uw account activeren en vervolgens een aanvraag indienen. Zodra uw aanvraag bij ons is binnengekomen, zullen wij direct voor u op zoek gaan naar een Tophulp die voldoet aan uw wensen. Als we deze gevonden hebben, zullen we meteen contact met u opnemen. Mocht het zo zijn dat wij helemaal niemand kunnen vinden die aan uw wensen voldoet dan laten we u dat binnen elf werkdagen weten. Het mag vanzelfsprekend zijn dat u ons dan geen vergoeding verschuldigd bent.

Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?

Ja. Hoewel ons hoofdkantoor gevestigd is in Enschede, bevinden de hulpen uit onze database zich door heel Nederland. Zodra u zich op deze site heeft aangemeld, gaan wij voor u op zoek naar een Tophulp in uw omgeving.

Wat als er geen 'klik' is met de Tophulp?

Mocht het zo zijn dat bij het kennismakingsgesprek blijkt dat er geen klik is tussen u en uw Tophulp, dan kunt u dit bij ons aangeven. U heeft dan recht op een gratis bemiddeling voor een nieuwe kandidaat. Wij bieden u in principe drie jaar garantie op het bemiddelingsbedrag, dus mocht binnen drie jaar blijken dat uw Tophulp toch niet aan uw wensen voldoet, kunt u gratis een nieuwe bemiddeling aanvragen. U hoeft dan dus niet de bemiddelingskosten opnieuw te betalen.

Hoe oud zijn de Tophulpen?

Alle Tophulpen in onze database zijn minimaal zeventien jaar. Als u echter wenst dat uw Tophulp ouder is, kunt u dit aangeven op het aanvraagformulier.

Kan een Tophulp ook een man zijn?

Ja. Hoewel wij het op deze website vaak over 'haar' en 'zij' hebben als we het over onze Tophulpen hebben, staan er in onze database zowel mannen als vrouwen. 

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Zodra u uw aanvraag heeft gedaan, sturen wij u altijd een bevestigingsmail. Ook zult u een mail van ons ontvangen zodra we een Tophulp voor u hebben gevonden. Hierin staan de gegevens van uw Tophulp, zodat u een kennismakingsgesprek met hem/haar kunt plannen.

Mogelijk belanden onze e-mails in uw map met ongewenste e-mail. Wij raden u dus aan om als u een aanvraag heeft gedaan, ook af en toe deze mappen in de gaten te houden. Als u dan nog steeds geen e-mail van ons ontvangt, staat het u altijd vrij om contact met ons op te nemen.

Financiële vragen 

Wat kan ik allemaal verwachten voor de vergoeding van € 15,75?

Voor dit tarief zal de Tophulp zijn/haar best doen om alle huishoudelijke taken die u van hem/haar wenst, uit te voeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn het poetsen van uw meubilair, stofzuigen en/of het wassen en strijken van uw wasgoed. Voor elk uur dat de Tophulp voor u werkzaam is, betaalt u hem/haar € 15,75 per uur.

Betaal ik aan jullie of aan de Tophulp zelf?

Aan ons bent u slechts het bemiddelingsbedrag verschuldigd. De vergoeding voor uw Tophulp, het uurtarief van € 15,75, betaalt u direct aan uw Tophulp.

Wat is de vergoeding voor de Tophulp?

Als u ervoor kiest om uzelf bij ons aan te melden, betaalt u ons in eerste instantie niets. Zodra u de aanvraag voor een Tophulp indient en wij een kandidaat die aan uw eisen voldoet voor u hebben gevonden, bent u ons het bemiddelingsbedrag verschuldigd. Dit bedraagt € 50,-. Hebt u geen klik met de werkster? Dan zoeken wij gratis naar een nieuwe kandidaat. U heeft drie jaar garantie. Het bemiddelingsbedrag hoeft u gedurende die periode niet opnieuw te betalen.

Daarnaast betaalt u de Tophulp natuurlijk een vaste vergoeding. Deze vergoeding bedraagt € 15,75 en dit bedrag betaalt u de Tophulp voor ieder uur dat deze voor u werkzaam is.

Moet ik mijn Tophulp nog vakantiegeld betalen?

Nee, het vakantiegeld zit bij de vergoeding van de Tophulp inbegrepen. Ook is het zo dat de Tophulp zelf belasting afdraagt. Dit betekent dat u uw Tophulp nooit meer hoeft te betalen dan de standaard vergoeding van € 15,75 per uur. 

Procedurele vragen 

Is er controle op de Tophulp?

Binnen onze andere concepten waren er verschillende controlemomenten waarop de huishoudelijke hulp gecontroleerd werd. Omdat deze allemaal positief uitpakten, hebben we de Tophulp opgenomen in de database voor Tophulpen. De echte controles zijn dus al geweest voordat de huishoudelijke hulp een Tophulp werd.

Toch adviseren we een ieder die besluit een Tophulp in te schakelen om een persoonlijk gesprek aan te gaan met de Tophulp, alvorens deze in dienst genomen wordt. Ook geven we de zorgzoeker altijd het advies om aan de Tophulp te vragen een kopie van het identiteitsbewijs mee te nemen. Tot slot sturen we de zorgzoekende een document op waarin tips voor het kennismakingsgesprek staan. Onze ervaring leert dat dit in veel gevallen zorgt voor een geslaagde match. U merkt tijdens dit gesprek namelijk of er een wederzijdse klik is en of de Tophulp daadwerkelijk aan uw eisen voldoet. Het document zorgt ervoor dat u niets vergeet te vragen. Ook de vragen waar u zelf in eerste instantie misschien niet eens aan zou denken, vergeet u zo niet.

Extra maatregelen

Als wij klachten ontvangen over een van onze Tophulpen, zal deze uit onze database verwijderd worden of op non-actief gezet worden. Op deze manier kunnen wij met behulp van onze klanten onze database up-to-date houden en blijven perfectioneren.

Gebruikt de Tophulp eigen schoonmaakmiddelen of moet ik hiervoor zorgen?

Het is de bedoeling dat u de middelen verzorgt die de Tophulp nodig heeft om de werkzaamheden naar behoren uit te voeren.

Wat gebeurt er als mijn Tophulp ziek is?

Als de tophulp ziek is moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de tophulp een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de tophulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.

Als uw Tophulp langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe hulp aanvragen. Meestal valt dit onder de garantie.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Indien u een klacht heeft met betrekking tot uw Tophulp of onze bemiddeling kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij zullen uw klacht dan met zorg behandelen en we zullen ons best doen om tot een oplossing te komen waar u tevreden mee bent.

Mocht dit niet lukken, of mocht u niet tevreden zijn met de afhandeling van de klacht dan kunt u ons klachtenformulier invullen. Uw klacht zal dan terecht komen bij de directie en zij zullen op zoek gaan naar een andere manier om uw klacht te verhelpen. 

Wetgeving 

Moet ik de Tophulp aanmelden bij de Belastingdienst?

In sommige gevallen moet u uw Tophulp aanmelden bij de Belastingdienst. De overheid wil zwartwerken graag voorkomen en daarom heeft ze deze regeling ingesteld. Als u de Tophulp aanmeldt bij de belastingdienst, betekent dat dat zij niet zwart maar legaal werkt.

Het is alleen nodig om de Tophulp aan te melden bij de Belastingdienst indien zij een arbeidsovereenkomst met u heeft en meer dan drie dagen voor u werkzaam is. In dat geval dient u de Tophulp minimaal één dag voordat zij bij u komt werken bij de Belastingdienst te hebben aangemeld. Ook dient u zelf de salarisadministratie voor uw Tophulp uit te voeren.

Indien dit niet het geval is, dus als de Tophulp maximaal drie dagen per week voor u werkt, kunt u gebruik maken van de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Deze regeling houdt in dat een Tophulp vrij voor u kan werken, mits zij maximaal drie dagen per week voor u werkzaam is. Er hoeven dan geen loonbelasting en/of ander premies worden afgedragen, wat zeer voordelig is voor de werkgever. Ook voor de werknemer is het voordelig: ze hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK. Ze moet echter wél haar inkomen opgeven bij de Belastingdienst.

Moet ik een contract opstellen?

Volgens de wet heeft u een arbeidsovereenkomst met de Tophulp zodra u deze in dienst neemt. Dit hoeft niet per se een schriftelijke overeenkomst te zijn; een mondelinge overeenkomst kan ook voldoende zijn. De overeenkomst bevat afspraken over bijvoorbeeld de inhoud van de werkzaamheden, de manier van uitbetalen, werktijden, enzovoort. U kunt ervoor kiezen om ons standaardcontract te downloaden zodra er een hulp aan u gekoppeld is.

PGB

Als u een PGB ontvangt, is het verplicht om een contract op te stellen op het moment dat u een Tophulp in dienst neemt. Hierin legt u de afspraken vast die u met uw Tophulp hebt gemaakt: afspraken over de inhoud van de werkzaamheden, de manier van uitbetalen, de werktijden en de looptijd van het contract. Het contract geldt tevens als zorgovereenkomst, deze heeft u nodig om uw PGB-uitgaven te kunnen verantwoorden aan uw zorgkantoor. Door deze zorgovereenkomst weten zowel u als uw zorgkantoor hoe de zaken er voor staan. Op het moment dat u een nieuwe hulp in dienst neemt, moet u weer een nieuw contract opstellen. Wij zullen u een voorbeeldcontract opsturen zodra u klant bij ons wordt.

Ben ik verantwoordelijk voor schade aan of door de Tophulp?

Iedere werknemer heeft recht op een veilige werkomgeving. U bent degene die daarvoor moet zorgen. Enkele voorbeelden van een veilige werkomgeving zijn veilige schoonmaakmiddelen, een veilig huishoudtrapje, schoonmaakhandschoenen, et cetera. Mocht het zo zijn dat uw werknemer schade oploopt, ondanks uw veilige werkomstandigheden, dan wordt er aanspraak gedaan op uw aansprakelijkheidsverzekering.

Een andere vorm van schade die uw Tophulp kan veroorzaken, is de schade die kan ontstaan aan uw interieur. Echter, u heeft niet het recht om hier een vergoeding van uw Tophulp voor te eisen. Ook dit valt onder uw aansprakelijkheid.

Overige vragen 

Is het ook mogelijk om Tophulp.nl in te schakelen voor mijn bedrijf?

Helaas is dit niet mogelijk. Er geldt een andere wetgeving voor hulpen voor uw bedrijf dan voor een privésituatie. Als u op zoek bent naar een schoonmaakster voor uw bedrijf kunnen we u wel doorverwijzen naar schoonmaakstervoorbedrijven.nl, daar kunnen we u wel verder helpen.

Ik ben zwanger en zoek voor een paar weken een huishoudelijke hulp. Kan dit via jullie?

Indien u zwanger bent en op zoek bent naar een hulp die u een paar weken kan helpen in de huishouding, verwijzen wij u door naar de website huishoudhulprondombevalling.nl.